T.C.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
DİN EĞİTİMİ ALANI
PEYGAMBERLER TARİHİ
Peygamberler Tarihi Kurs Programı
- 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, 1739 sayılı Millî
Eğitim Temel Kanunu,
- 10 Temmuz 2018 Tarihli ve 30474 Sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname
Numarası: 1),
- 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim
Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen,
Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 19.01.2018 tarihli ve 21 sayılı kararıyla kabul edilen
Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri (Temel Dini Bilgiler, Siyer, Fıkıh, Tefsir,
Dinler Tarihi, Hadis, Akaid, Kelam, Hitabet ve Mesleki Uygulama, Mesleki Arapça)
Öğretim Programları,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 19.01.2018 tarihli ve 3 sayılı Ortaokul ve İmam Hatip
Ortaokulu Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 19.01.2018 tarihli 19 sayılı kararı ile kabul edilen
Ortaöğretim Peygamberimizin Hayatı Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim
Programı,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 12.02.2018 tarihli 52 sayılı kararıyla onaylanan,
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Temel Dinî Bilgiler Dersi (İslam, 1-2) Ortaöğretim
Programı,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 19.01.2018 tarihli 20 sayılı kararıyla onaylanan,
Ortaöğretim Temel Dinî Bilgiler Dersi (İslam, 1-2) Ortaöğretim Programı.
- Lise mezunu olmak,
- 18 yaşını tamamlamış olmak,
- 3. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel
ve zihinsel) sahip olmak.
1. Kurs programının uygulanmasında eğitimciler aşağıdaki öncelik sırasına göre
görevlendirilirler:
2. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca yayımlanan "Öğretmenlik Alanları, Atama ve
Ders Okutma Esaslarına İlişkin Çizelgeye” göre;
a) İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Alanı Öğretmeni,
b) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Alanı Öğretmeni olarak atananlar;
3. Öğretmen bulunamaması durumunda bu alanlara öğretmen olarak atanabilecek
nitelikte olanlar,
4. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca yayımlanan "Öğretmenlik Alanları, Atama ve
Ders Okutma Esaslarına İlişkin Çizelge” ile belirlenen İmam Hatip Lisesi Meslek
Dersleri Alanı veya Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Alanına kaynak teşkil eden
yükseköğretim programları fakülte mezunları,
5. İslami İlimler Fakültesi veya Yüksek İslam Enstitüsü mezunu olup Pedagojik
Formasyon Eğitimi Sertifikasına sahip olanlar,
6. İlahiyat Fakültesi, İslami İlimler Fakültesi veya Yüksek İslam Enstitüsü mezunları,
7. İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Alanı ile Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Alanlarına
kaynak teşkil eden yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim üyesi, öğretim
görevlileri,
8. İmam Hatip Lisesi Mezunu olup İlahiyat Ön Lisans Programından mezun olanlar.
İnsanlık, varoluşundan itibaren doğru ve güzel yaşam ile ilgili bir arayış içerisinde
olmuştur. İnsanlar bu arayışa kimi zaman kendi iç derinliklerinde kimi zaman da
çevrelerindeki yönelişler ile çözüm getirmeye çalışmışlardır.
Allah, yarattığı kullarını hiçbir zaman yalnız bırakmamış, onların bu arayışlarını
peygamberler ile desteklemiştir. Dünya tarihi de buna şahitlik etmektedir. Peygamberler ve
onların yaşamları tarih kitaplarında yer almış; kimisi efsanelere kaynaklık etmiş kimisi de
dinler tarihinde ayrıntıları ile araştırılmıştır.
Kur’an-ı Kerim İslam dışındaki kaynaklarda da anlatılan kıssalara açıklık getirmiş,
peygamberlerin mücadelelerine yer vererek bizlere ufuk açmıştır.
Peygamberler Tarihi Kurs Programı’nı tamamlayan bireyin;
1. İnsanlığın peygambere olan ihtiyacını kavraması,
2. Peygamberlere imanın önemini bilmesi,
3. Peygamberliğin örnekliğini kavraması,
4. Peygamberlerin getirdiği ortak mesajı kavraması,
5. Peygamberlerin sıfatlarını sıralaması,
6. Resul ve nebi kavramını bilmesi,
7. Peygamberlere gelen vahyi ve vahyin geliş şekillerini kavraması,
8. Peygamberlere indirilen ilahi kitap ve sahifeleri bilmesi,
9. Kur’an’-ı Kerim’de adı geçen peygamberler ve tevhit mücadelesini bilmesi
amaçlanmaktadır.
- PROGRAMIN UYGULANMASIYLA İLGİLİ AÇIKLAMALAR
1. Kurs Programı, alan uzmanları, Millî Eğitim Bakanlığında görevli uzman ve alan
öğretmenleri iş birliğinde hazırlanmıştır.
2. Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya
diğer kurumlarca açılan ve eğitim öğretime uygun ortamlarda uygulanabilir.
3. Peygamberler Tarihi Kurs Programı amaçları ve içeriği yoluyla; kursa katılan
bireylere, aşağıdaki tabloda verilen değerlerin kazandırılması ve bu yolla bireylerin
geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Değerler,
Sevgi ve Saygı,
İyilik ve Merhamet,
Güvenilirlik ve Doğruluk,
Samimiyet,
Adalet,
Sabır
4. Program süresince, bireylerin merak uyandırma, planlama, araştırma, keşfetme,
çözümleme, derinleştirme, paylaşma ve yaşantıya uygulama etkinliklerini
gerçekleştirmeleri sağlanarak bireyin öğrenmeye etkin katılımı desteklenmelidir.
5. Programın uygulanmasında, rehberlik hizmeti sunan eğiticiler, bireylerin
yeterliliklerinin değişmesi ve gelişmesine katkıda bulunacak bir rehber niteliği
taşımalıdır.
6. Öğrenme-öğretme etkinliklerinde katılımcı düzeyine, eğitim ortamına ve çevre
etkenlerine göre katılımcıları aktif kılan öğrenme-öğretme yöntem, teknik ve
stratejileri kullanılmalıdır. Seçilen tekniklerin bireysel ve kültürel farklılıklara sahip
bireylere hitap edebilecek yeterlilikte olmasına dikkat edilmelidir.
7. Konuların bireylere anlatımında içeriğe ve öğrenmeye uygun öğretim yöntem ve
stratejileri kullanılmalıdır.
Genel kurs programlarında kredilendirilme yapılmamaktadır.
- PROGRAM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Kurs programının süresi; günde en fazla 6 ders saati uygulanacak şekilde toplam 54
ders saatidir. Sürelerin konulara göre dağılımı aşağıdaki tabloda verilmiştir:
Konular
Süre
(Ders Saati)
1. Peygamber ve Peygamberlik 4
2. Peygamberlere Gelen Vahiy ve Vahiy Şekilleri 4
3. İlahi Kitaplar 6
4. Kur’an-ı Kerim’de Adı Geçen Peygamberlerin Hayatı ve Tevhid
Mücadelesi 40
TOPLAM 54
1. PEYGAMBER VE PEYGAMBERLİK
1.1. İnsanlığın peygambere olan ihtiyacı, peygamberlere iman ve peygamberlerin
örnekliği
1.2. Peygamberlerin görevleri ve sıfatları
1.3. Peygamberlerin getirdiği ortak mesaj: tevhid
1.4. Kur’anda resul ve nebi kavramı
1.4.1. Kur’an’da resul kavramının anlamı
1.4.2. Kur’an’da nebi kavramının anlamı
2. PEYGAMBERLERE GELEN VAHİY VE VAHİY ŞEKİLLERİ
2.1. Vahiy kavramının anlamı ve içeriği
2.2. Peygamberlere gelen vahiy şekilleri
3. İLAHİ KİTAPLAR
3.1. Kitaplar
3.1.1. Zebur Hz. Davut (as)
3.1.2. Tevrat Hz. Musa (as)
3.1.3. İncil Hz. İsa (as)
3.1.4. Kuran’ı Kerim Hz. Muhammed (SAV)
3.2. Sahifeler
3.2.1. Hz. Âdem (as) 10 sahife
3.2.2. Hz. Şit (as) 50 sahife
3.2.3. Hz. İdris (as) 30 sahife
3.2.4. Hz. İbrahim (as) 10 sahife
4. KUR’AN’ DA ADI GEÇEN PEYGAMBERLERLERİN HAYATI VE TEVHİD
MÜCADELESİ
4.1. Kur’an’da peygamber kıssalarının önemi
4.1.1. Hazret-i Âdem aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.2. Hazret-i İdris aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.3. Hazret-i Nuh aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.4. Hazret-i Hud aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.5. Hazret-i Salih aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.6. Hazret-i İbrahim aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.7. Hazret-i İsmail aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.8. Hazret-i İshak aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.9. Hazret-i Lût aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.10. Hazret-i Zülkarneyn aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.11. Hazret-i Yakub aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.12. Hazret-i Yusuf aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.13. Hazret-i Şuayp aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.14. Hazret-i Musa aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.15. Hazret-i Harun aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.16. Hazret-i Davut aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.17. Hazret-i Süleyman aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.18. Hazret-i Üzeyr aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.19. Hazret-i Eyüp aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.20. Hazret-i Yunus aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.21. Hazret-i İlyas aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.22. Hazret-i Elyesa aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.23. Hazret-i Zülkifl aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.24. Hazret-i Lokman Hakim aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.25. Hazret-i Zekeriya aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.26. Hazret-i Yahya aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.27. Hazret-i İsa aleyhisselâm’ın hayatı
4.1.28. Hazret-i Muhammed aleyhisselâm’ın hayatı
- ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYLE İLGİLİ ESASLAR
Kursun amaçlarına ulaşılıp ulaşılmadığını ölçmek için, bireyin süreç içerisinde
yaptığı tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilmeli ancak bu çalışmalarla ilgili not
değerlendirmesi yapılmamalıdır.
- PROGRAMIN UYGULANMASINDA KULLANILACAK ÖĞRETİM ARAÇ GEREÇLERİ
Programın uygulama sürecinde;
1. Ders kitabı olarak, Millî Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından
yayımlanan materyaller kullanılmalıdır.
2. Kaynak ders kitapları, bireysel öğrenme materyalleri, kaynak ders kitaplarının
bulunmaması durumunda öğretmen / eğitimci tarafından hazırlanan ders notları
kullanılmalıdır.
3. Yararlanılacak kaynak araç gereçlerin programın amaçlarını gerçekleştirecek
nitelikte öğretim, yöntem ve tekniklerine uygun olması önem taşımaktadır.
Yararlanılacak bazı araç ve gereçler şunlardır:
Kaynak Kitaplar,
İnteraktif Öğretim Materyalleri;
Bilgisayar,
Projeksiyon,
Etkileşimli Tahta,
Fotoğraflar,
Afiş,
Broşür,
Dergiler,
Uyarıcı Pano,
Televizyon,
Eğitici Film, cd vb.
Kursu tamamlayanlara katılım belgesi düzenlenir.