23 Mayıs 2021 Pazar

ULUSLARARASI SEMPOZYUM: YANLIŞ ALGILAR ve DOĞRU İSLÂM ... İçindekiler ve ÖNSÖZ

      2017 'de kurulan ve üye sayısı 300.000 'i aşan Gönül Erleri Mail Grubu'muzun muhterem üyesi;

     Her sene Ekim-Mayıs arası 3 veya 4 dersimizi düzenli olarak takip ediyor, Haziran-Eylül arası ders maili yayınlamıyor, yaz tatili gibi düşünüyorduk... 
     Müslümanın tatili olmaz!
     Yaz aylarımızı da yine derslerimiz için, böylesine önemli-hayırlı çalışmalarımız için değerlendirmeliyiz diye düşündük ve bu sene YAZ PROGRAMI başlatıyoruz inşAllah...
     Çok önemli bir konuda, sağlıklı, doğru bilgiler ile bilgi hazinemizi yenileyeceğiz inşAllah!
     28-30 Ekim 2016 'da  ŞanlıUrfa'daki Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesinin, YANLIŞ ALGILAR ve DOĞRU İSLÂM konulu, çok kapsamlı bir ULUSLARARASI SEMPOZYUM 'unun notlarını paylaşacağız...
     Bugüne kadarki en önemli derslerimizden birisi olacak inşAllah.

ULUSLARARASI SEMPOZYUM
YANLIŞ ALGILAR ve
DOĞRU İSLÂM
28-30 Ekim 2016
ŞanlıUrfa / TÜRKİYE

 Editörler 
Prof. Dr. Kasım ŞULUL
Doç. Dr. Atilla YARGICI
Yrd. Doç. Dr. Hüseyin KURT
Yrd. Doç. Dr. Ömer SABUNCU

 Bilim Kurulu 
Prof. Dr. Ahmet AKGÜNDÜZ (Rotterdam İslâm Üniv., Hollanda)
Prof. Dr. Özcan HIDIR (Rotterdam İslâm Üniversitesi, Hollanda)
Prof. Dr. Muhammed ŞİRAYDA (Necah Üniversitesi, Filistin)
Prof. Dr. Muhammed Abdu’l-latif Abdu’l-Ati (Katar Üniversitesi Şeriat Fakültesi Öğretim Üyesi)
Dr. Ahmed OMAR (İmam Muhammed Suud Üniversitesi, Suudi Arabistan)
Dr. Enes İNAYE (el-Covf Üniversitesi, Suudi Arabistan)
Dr. Mahroof Athambawa, Katar Üniversitesi (Şeriat Fakültesi)
Dr. Abdulkadir ÇELEBİ (İslâm Üniversitesi, Pakistan)
Prof. Dr. Ali BAKKAL (Akdeniz Üniversitesi)
Prof. Dr. Adil BEBEK (Marmara Üniversitesi)
Prof. Dr. Adnan DEMİRCAN (İstanbul Üniversitesi)
Prof. Dr. İshak ÖZGEL (Süleyman Demirel Üniv.)
Prof. Dr. Mustafa KARA (Uludağ Üniversitesi)
Prof. Dr. Mustafa EKİNCİ (Harran Üniversitesi)
Prof. Dr. Şadi EREN (Iğdır Üniversitesi)
Prof. Dr. Recep ÇİĞDEM (Harran Üniversitesi)
Prof. Dr. Hikmet AKDEMİR (Harran Üniversitesi)

 Düzenleme Kurulu 
Doç. Dr. Atilla YARGICI (Başkan)
Prof.Dr. Musa Kazım YILMAZ
Prof. Dr. Murat AKGÜNDÜZ
Prof. Dr. Kasım ŞULUL
Prof. Dr. Yusuf Ziya KESKİN
Doç. Dr. Celil ABUZER
Yrd. Doç. Dr. Ali TENİK
Yrd. Doç. Dr. Cüneyt GÖKÇE
Yrd. Doç. Dr. Hüseyin KURT
Yrd. Doç. Dr. Mahmut ÖZTÜRK
Yrd. Doç. Dr. Ömer SABUNCU

 Katılımcılar 
Prof. Dr. Âdem APAK (Uludağ Üniversitesi)
Prof. Dr. Adnan DEMİRCAN (İstanbul Üniversitesi)
Prof. Dr. Ali BAKKAL (Akdeniz Üniversitesi)
Prof. Dr. Fikret KARAMAN (İnönü Üniversitesi)
Prof. Dr. Kasım ŞULUL (Harran Üniversitesi)
Prof. Dr. Mehmet AZİMLİ (Hitit Üniversitesi)
Prof. Dr. Musa Kâzım YILMAZ (Harran Üniversitesi)
Prof. Dr. Mustafa EKİNCİ (Harran Üniversitesi)
Prof. Dr. Nihat YATKIN (Atatürk Üniversitesi)
Prof. Dr. Recep ÇİĞDEM (Harran Üniversitesi)
Prof. Dr. Ruhattin YAZOĞLU (Atatürk Üniversitesi)
Prof. Dr. Saffet SANCAKLI (İnönü Üniversitesi)
Prof. Dr. Şadi EREN (Iğdır Üniversitesi)
Prof. Dr. Tuncay İMAMOĞLU (Atatürk Üniversitesi)
Doç. Dr. Abdullah YILDIZ (Harran Üniversitesi)
Doç. Dr. Abdulvahap YILDIZ (Harran Üniversitesi)
Doç. Dr. Ali İhsan PALA (Atatürk Üniversitesi)
Doç. Dr. Atilla YARGICI (Harran Üniversitesi)
Doç. Dr. Celil ABUZAR (Harran Üniversitesi)
Doç. Dr. Mahmut ÇINAR (Gaziantep Üniversitesi)
Doç. Dr. Mithat ESER (Pamukkale Üniversitesi)
Doç. Dr. Veysel ÖZDEMİR (İnönü Üniversitesi)
Doç. Dr. Yunus Emre GÖRDÜK (Balıkesir Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Abdullah KARTAL (Harran Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Ahmet ÖZ (Sütçü İmam Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Ahmet Vefa TEMEL (Düzce Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Ali TENİK (Harran Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Avnullah Enes ATEŞ (Şeyh Edebali Ün.)
Yrd. Doç. Dr. Cafer ACAR (Gaziosmanpaşa Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin ŞEN (İzzet Baysal Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Cüneyt GÖKÇE (Harran Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Fatma ÇAKMAK (Harran Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Furat AKDEMİR (Düzce Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Hacer ŞAHİNALP (Artuklu Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Halit BOZ (Çoruh Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. İ. Hakkı İMAMOĞLU (Karabük Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. İlyas CANİKLİ (Yıldırım Beyazıt Ün.)
Yrd. Doç. Dr. M. Nuri GÜLER (Harran Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. M. Ali YAZIBAŞI (Kırıkkale Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Nazım BAYRAKDAR (Uşak Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Ömer SABUNCU (Harran Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Recep ÖZDEMİR (Adıyaman Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Tuğrul TEZCAN (Karabük Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Veysel KASAR (Harran Üniversitesi)
Yrd. Doç. Dr. Vezir HARMAN (Namık Kemal Ün.)
Yrd. Doç. Dr. Yakup YÜKSEL (Namık Kemal Ün.)
 د. أيمن الدوري (Artuklu Üniversitesi)
 د. أيمن الدوري (Artuklu Üniversitesi)
 د. التجاني محمد األمين (Sudan)
د. محمد عبد اللطيف عبد العاطي (Katar)
د. باكير محمد علي (Gaziantep Üniversitesi)
د. أحمد إسماعيل حسن علي (Ankara Üniversitesi)
د. رمضان عم (Harran Üniversitesi)
د. حذيفة شريف الخطيب (Üniversitesi Harran)
د. أحمد محمود زكريا توفيق (Üniversitesi Harran)

 Sekretarya 
Arş. Gör. Rukiye KARDAŞ
Arş. Gör. Nuriman KARAYİĞİT
Arş. Gör. Selim YILMAZ

Harran Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi
Uluslararası Yanlış Algılar ve Doğru İslâm Sempozyumu Tebliğleri
ISBN: 978-975-7113-57-7
Şanlıurfa, Aralık 2016

İçindekiler ................... 5
Kısaltmalar  ................ 7 
Önsöz .......................... 8 

İSLÂM ve KUR’AN .. 10 
“Emevî İslâmı” Söylemi Üzerine Bazı Düşünceler .... 10 
Âyetlerin Doğru Anlaşılmasında Bağlamın Önemi .... 31 
İslam Bütünlüğü Karşısında Kur’an ve Sünnet Birlikteliğinin Sona Erdirme Çabaları ... 55 

NÜBÜVVET, HZ. PEYGAMBER ve SÜNNET.......................................... 71 
Sünnetullâh Kavramından Hareketle Mucizelerin İmkânsızlığı Algısı............ 71 
İlk Dönemden Günümüze Hz. Peygamber Aleyhtarlığının Temel Karakteri .. 84
مفاهيم خاطئة حول مصدر السنة جيتها     

İSLÂM ve BATI ........................................................................ 152
Batı Medyasında İslam ve Hz. Muhammed (sav) Tasavvuru ..... 152 
Televizyonun Ailedeki İslam Algısına Etkisi .............................. 174 
Sentetik Korkudan Terörize Edilmiş Gerçek Kıtal Ayetlerine:
İslamofobi ve Medeniyet Problemi ............................................. 179 
العلمانية( :مفاهيم خاطئة في الكتابات العربية المعاصرةورقة مقدمة 

İSLÂM ve CİHAD ............................................ 212
Yanlış Anlaşılan Sevimli Bir Kelime: Cihad ...... 212 
Müslümanlar ve Savaş Algısı.............................. 224 
Tadlil, Tekfir e Cihad Üçgeninde İslam -Hakikat ve Tasavvurlar .. 243
 الجهاد بين الفهم الصحيح والتطبيق القبيح 

İSLÂM ve IRKÇILIK ................................ 271 
İslâm’ın Irkçılığa Karşı Tutumu.................... 271
موقف اإلسالم من التعصب العرقي 
İslâm’ın Asabiyete Bakışı.............................. 297
 مو قف اإلسالم من العرقية

TEFSİR ................................................................................................ 335
İşârî Tefsirde “Yorum-Algı” Problemi ve Pratik Sonuçları Üzerine ..... 335 
Te’vil Mi, Tahrif Mi? Politik Düşünce Eksenli
Kur’an Ayet ve Kavramları Bağlamında Modernist Algının Eleştirisi .. 351 
Tefsirde Yozlaşmaya Bir Örnek Olarak
İnsanın Yaratılışı Meselesine Getirilen Sübjektif Yorumlar ................... 379 

İSLÂM HUKUKU ................................................................................ 395 
Savaş Hukuku ve Ahlakı (İnsancıl Hukuk)............................................. 395 
Bir Dindarlık Algısı Olarak ‘İhtiyatî Tutum’un Fıkhî Tahlili.................. 411 
Fıkıhta Ölçülülük İlkesinin İslam’ın Doğru Algılanmasına Katkısı ....... 432 
Fıkhî Hükümlerin Tesisinde
“Sünnet”in Değeriyle İlgili İndirgemeci Yaklaşımın Eleştirisi ............... 446

HADİS ..................................................................................................... 466 
Hadisi Doğru Anlamak (Örnek Bir Uygulama) ....................................... 466 
Hadis Karşıtlığının Tarihi Arka Planı ve Günümüze Olumsuz Yansımaları ..... 487 
Sahâbe ve Tâbi’înin Sünnet /
Hadîs Karşıtlarına Yönelik Tavırlarına Dâir RivâyetlerinTesbiti ............... 502 
Hz. Peygamber Örnekliğinde Algı Yönetimi ve İrcâf (Kirli Propoganda) . 518

TASAVVUF................................................................................................. 547 
Tasavvuf Kültüründe Duâ Algısının İnsan Üzerindeki Müsbet Etkileri ..... 547 
Yanlış Şefaat Algılarını Düzeltmeye Bir Katkı Açısından Şefaatin
Velayet ve Dua İle İlişkisi .......................................................................... 557
Kur’ân Ve Sünnet’e Göre Ölünün Tasarrufu .............................................. 573 
Mutasavvıfların Kur’ânî Kavramlara Getirdiği Yorumlar Ve
Alan Dışının Yarattığı Algı ......................................................................... 588 

FELSEFE ve DİN BİLİMLERİ .......................................... 615
Modern Düşüncenin Verilerinden Yola Çıkarak Yapılan
Yanlış Din Yorumları Üzerine Bir İnceleme ........................... 615 
İbn Haldûn’a Göre (732-808/1332-1406)
Hilafetin Saltanata Dönüşmesinin Anlamı .............................. 619
Düşünce-Eylem İlişkisi Açısından
Din Algısı Üzerine Felsefi Bir Değerlendirme ........................ 634 
Gazali Örneğinde Felsefe - Din - Bilim İlişkilerindeki
Bazı Yanlış Anlamalar ............................................................. 641

DÜNYA ve AHİRET DENGESİ ............................................. 652
“Müslüman Toplumlarda Dünyevileşme” Üzerine
Paradigmal Bir Okuma: Aidiyet ve Mensubiyet Kodlarının Değişimi ..... 652
Kur'an'da Dünya Algısı.............................................................................. 662 
Dünya ve Âhiret Dengesi .......................................................................... 675 
İman Hakikatinin Amel /Ahlaka Yansımaları ve
Müslüman İman Algısındaki Yanlışlar ve Nedenleri ................................ 687 

İSLAMİ HAREKETLER ve ŞİDDET.................................................... 716 
İman ve Amel İlişkisi Bağlamında -Pratik Boyutlarıyla Tekfir ................. 716 
Çağdaş Bazı İslâmî Hareketlerdeki Yanlış Algılar ve Şiddet Sorunu ......... 734 
Cihad ve Dostluk BağlamındaGayrimüslimlerle İlişkilere Dair Yanlış Algılar..... 744 

İSLÂM, SEVGİ ve AİLE ............................................... 784 
Yozlaştırılan Üç Kavram: Sevgi, Şefkat ve Aşk ............... 784 
Ailede Yozlaşma ve Şiddetin Nedenleri............................ 799 
İslam Diniyle İlgili Yanlış Algılar Bağlamında Ailede Yozlaşma ve Şiddet........... 809
االستغالل في الحب
 
Önsöz

     Âlemlerin Rabbi olan Allah’a sonsuz hamd ü senalar olsun. Kâinatın Efendisi, Peygamberlerin Sultanı Allah Resûlü’ne (s) salat ve selam olsun!
     İnsanlığı küfrün, şirkin ve ahlaksızlığın karanlıklarından kurtarmak için gelen İslam dininin Kur'an ve Sünnet gibi iki önemli kaynağı vardır. Tarih boyunca hem Kur'an ayetleri hem de hadis-i şerifler, İslam ulemasının çeşitli tefsir ve yorumlarıyla insanlığın istifadesine sunulmuştur. Zaman geçtikçe bu iki asla bağlı olarak tefsir, akaid, kelam, İslam hukuku, tasavvuf gibi birçok bilimler zuhur etmiştir. Hz Muhammed (s) hayatta iken İslamiyet en doğru bir biçimde anlaşılıp yaşandığı halde, daha sonra çeşitli sebeplerle İslam hakkında farklı algılar ve yorumlar oluşmuştur. Bu farklı algıların bir kısmı İslam’ın doğruluğundan ve özünden gittikçe uzaklaşmaya neden olmuştur. Sayılan bilim dallarının hemen hepsinde ortaya çıkan ve İslam’ın vasat çizgisinden ayrılıp ifrat ve tefrite sapan ekollerin mevcudiyeti tarihsel bir realitedir. Son birkaç asırdır İslami araştırmalara ciddi ilgi gösteren müsteşriklerin, İslam’ın ana kaynakları hakkında oluşturmaya çalıştıkları yanlış algılar da bunlara ilave edilmelidir. Bugün bazı medya kuruluşları aracılığıyla oluşturulmaya çalışılan yanlış İslam algısının, İslam’ın ana kaynaklarındaki doğru İslamiyet’le epeyce farklılığı vardır. Ancak bu yanlış algılar, sadece Müslüman olmayanların İslam’a ön yargılı yaklaşmasına yol açmakla kalmamakta, aynı zamanda Müslümanlar arasında da ana kaynağın temel esaslarıyla çelişen görüşlerin ve onlara taraftar olanların meydana çıkmasına zemin hazırlamaktadır.
     İşte Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi olarak, İslam hakkında oluşturulmaya çalışılan bu yanlış algıların tarihsel süreç içerisinde nasıl başladığı, hangi alanlarda yoğunlaştığı, fert, aile, toplum ve topyekûn ümmeti nasıl etkisi altına aldığı, bu yanlış algılara karşı doğru İslamiyet’in ortaya koyduğu kriterleri ve perspektifleri geniş olarak bir sempozyum çerçevesinde ele almayı uygun bulduk.
     "Yanlış Algılar ve Doğru İslam" başlığı altında düzenlediğimiz uluslararası bu sempozyuma, sahasında uzman akademisyenlerimizin yoğun ilgisiyle 200 kadar bildiri gelmiş olup, zaman ve mekan tahdidi nedeniyle bunlardan yalnız 60 bildiriye yer verebildik. Sempozyuma ilgi gösteren ve yazı gönderen bütün hocalarımıza şükranlarımızı sunarız. İslam dünyasının ve insanlık âleminin bu yanlış algılar sebebiyle büyük sıkıntılarla karşı karşıya kaldığı günümüzde, değerli hocalarımızın bu sempozyuma sağladığı destek sadece İslam dünyasındaki değil, bütün insanlık âlemindeki bu yanlış algıların düzeltilmesine önemli katkılar sağlayacağını ümit ediyoruz.
     Bu sempozyumun düzenlenmesinde ve icrasında görev alan hocalarımıza, her aşamada işleri takip eden ve arka planda fedakârane çalışan genç akademisyen arkadaşlarımız olmak üzere emeği geçen herkese üstün gayretlerinden dolayı teşekkür ederiz. Bildirileriyle bize bilimsel bir ziyafet sunan, uzaktan veya yakından gelen ya da fakültemizden katılan değerli bilim adamlarına katkılarından dolayı en kalbî şükranlarımı arz ederiz.
     Cenâb-ı Hak’tan doğru İslâm’ı öğrenip, yaşamayı ve öğretmeyi nasip etmesi duasıyla sağlık, huzur ve birlik içinde nice güzel toplantılara ulaştırmasını dileriz.
Editörler
29.12.2016
Şanlıurfa

Hiç yorum yok:

02 - 07 Temmuz İstanbul & Güneydoğu Anadolu - GAP Turu

02 - 07 Temmuz Güneydoğu Anadolu - GAP Turu 3 Gece Otel Konaklamalı 5 Gün Gezi       Mezopotamya, bazı kaynaklarda medeniyetlerin beşiği ola...